Blog

  • Data dodania: 04.05.2021
  • Tagi: wynajem mieszkania, jak wynająć bezpiecznie
Chcesz wynająć mieszkanie? Zapoznaj się z podstawowymi zasadami, które zminimalizują ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych problemów z wynajmem. Wynajem mieszkania to nie tylko komfort stałych, często długoterminowych dochodów pasywnych, ale także odpowiedzialność, szereg obowiązków po obu stronach (wynajmującego i najemcy) oraz źródło możliwych problemów. Do wynajmu swojej nieruchomości należy się dobrze przygotować, aby jej ….nie stracić.

Najemca Twojego mieszkania na pewno nie jest twoim wrogiem. Tyle tylko i to chyba najważniejsza z prawd, nie jest także twoim przyjacielem. Powierzasz mu swój majątek, na który długo oszczędzałeś i intensywnie pracowałeś, aby go zgromadzić. Nie możesz niestety całkowicie mu zaufać i pozwolić sobie na sentymenty. Pomoże ci wprowadzenie jasnych zasad i konsekwentne egzekwowanie ustaleń.

1. Pisemna umowa
To podstawa naszego spokoju. Zawarcie pisemnej umowy, w której doprecyzujesz warunki najmu, wysokość kaucji, terminy opłacania czynszu i tryb płacenia rachunków, to pierwszy krok do zabezpieczenia swojego dorobku. Umowa pozwala na ustalenie zasad, które z chwilą jej podpisania są obowiązujące dla obu stron. Pamiętaj, dla obu. Jeśli w umowie ustalisz, że twoim obowiązkiem jest dbanie o konserwację i naprawę urządzeń, nie dziw się, że najemca zadzwoni do ciebie o północy z informacją o zepsutej pralce czy przepalonej żarówce. To powód, dla którego warto przeczytać nawet kilkanaście różnych umów najmu lub skonsultować swoją wersję z prawnikiem.

2. Rozliczenie podatków
Zgłoś umowę w Urzędzie skarbowym i zadbaj o precyzyjne rozliczenie podatku. Najczęściej to niewielka kwota, a w tym przypadku uczciwość ma wyjątkowe znaczenie. Sam podatek jest naprawdę niski, istnieją możliwości zastosowania odliczeń z tytułu amortyzacji, są także bardzo różne formy opodatkowania. W razie jakichkolwiek kłopotów dokumenty z urzędu skarbowego są niezbędne, aby dochodzić swoich roszczeń.

3. Wiarygodność finansowa najemcy
Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach… To bzdura bzdur. Musisz wiedzieć, czy twój najemca jest wypłacalny, czy ma stabilne dochody, warto także znać źródło pochodzenia środków. Nie wszyscy zyskują pieniądze na życie w sposób uczciwy i łatwo narobić sobie dużych kłopotów. Najemca nie ma obowiązku tłumaczenia się ze swoich dochodów, ale postaraj się w przyjacielskiej rozmowie ustalić, gdzie pracuje i jaki jest charakter jego zajęcia. Uczul także sąsiadów, aby informowali cię, jeśli zaobserwują dziwnie nieregularny tryb życia najemcy.

4. Precyzyjny protokół zdawczo – odbiorczy
Bardzo wiele osób ogranicza protokół zdawczo odbiorczy do spisania stanu liczników i nic, poza tym do niego nie wpisuje. Tymczasem w protokole powinny znaleźć się precyzyjne informacje o stanie technicznym mieszkania, standardzie wykończenia lokalu czy o wyposażeniu, jeśli takie jest.

5. Pilnowanie regularnych płatności
To twój podstawowy obowiązek. Nie możesz sobie pozwolić na niedbałość, zaniechanie czy niedotrzymywanie terminów. Najprościej umówić się w ten sposób, że to ty zbierasz rachunki za media i informujesz o kwocie, jaką najemca ma zapłacić. Rzecz jasna to dodatkowa praca: nie tylko musisz pilnować terminów, sam dokonywać opłat, ale też twoim obowiązkiem jest archiwizacja rachunków. Pamiętaj, że najemca może w każdej chwili zażyczyć sobie wglądu, czy spytać, ile wody zużył.

6. Reakcja na wszelkie zgłoszenia
Nie lekceważ zgłoszeń lokatora dotyczących usterek czy uszkodzeń. Wystarczy raz zignorować informację o regularnie kapiącym kranie, aby dowiedzieć się, że sąsiad z dołu został zalany i czeka cię kosztowny remont jego lokalu. Twój lokator będzie zupełnie niewinny, przecież informował cię o problemie, prawda?

7. Uczciwość rozliczeń
Prawidłowo spisany protokół uszkodzeń i usterek to podstawa do końcowego rozliczenia. Zabezpieczenie swoich praw za pomocą kaucji zdecydowanie ułatwia dochodzenie roszczeń, ale bardzo istotna jest uczciwość, gdy twój najemca opuszcza mieszkanie. Nie wymyślaj na siłę uszkodzeń i nie twierdź, że te, które są wynikiem standardowej eksploatacji, wynikają z winy twojego najemcy. Nie ma nic gorszego niż zła opinia, bo taka długo będzie ci towarzyszyć, a w erze nowych mediów bardzo trudno się pozbyć raz przypiętej łatki.